Biura open space

Pierwsze biura typu „open space” pojawiły się w Stanach Zjednoczonych już pod koniec dziewiętnastego wieku. Nagły przypływ pracowników biurowych w wyniku rewolucji przemysłowej wygenerował potrzebę stworzenia wielu nowych miejsc pracy. Pomysł tworzenia stanowisk na dużych, otwartych przestrzeniach okazał się w tym przypadku strzałem w dziesiątkę. Co ciekawe „open space” pojawiło się w Polsce dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych dwudziestego wieku, czyli około sto lat później. Tego typu biura w naszym kraju były raczej wynikiem mody i wzorowania się na amerykańskich pomysłach, aniżeli na rzeczywistej potrzebie stworzenia większej liczby stanowisk. Jak wszystko – także open space ma swoje plusy i minusy, o których warto wiedzieć decydując się na wykorzystanie takiej przestrzeni w swojej firmie.

Przepisy BHP

Urządzenie biura typu open space tylko na pozór wydaje się proste. Jak w każdym pomieszczeniu biurowym, także i w tym przypadku obowiązują pewne normy, które należy spełniać i które reguluje między innymi kodeks pracy. Podczas aranżacji biura warto również pamiętać o osobach niepełnosprawnych. Na stronie http://www.wechta.pl/ znajdziemy interesujące przykłady opisywanych biur. 

Zalety biura open space

Osoby pracujące w przestrzeni open space mogą szybciej i prościej porozumiewać się ze sobą. W przypadku niektórych branż jest to niezwykle cenna i praktyczna zaleta, dlatego wymienia się ją najczęściej jako pierwszą. Stanowiska pracy znajdujące się w jednym pomieszczeniu sprzyjają również integracji. Pracownicy mają ze sobą styczność, lepiej się znają, a więc efektywniej współpracują podczas wykonywania różnych zadań. Plusem open space dla właściciela jest z kolei niski koszt aranżacji takiego miejsca. 

Minusy biura open space

Największą wadą tego typu przestrzeni biurowych jest hałas, z którym pracownicy spotykają się każdego dnia. Jeśli pracowników jest kilku, problem nie jest dotkliwy, jednak w dużych korporacjach w biurach open space może pracować nawet kilkadziesiąt osób. Nie każdy jest w stanie skupić się na swoich obowiązkach w takiej sytuacji, niemniej jednak z reguły można się do niej przyzwyczaić.